
Rynek dostawców FM w Polsce
Pokoleniowa luka w Facility Management może zostawić nas w ciemnościach
Michał Maciejczak
Head of Facilities Management w Kaufland Polska
Michał Maciejczak
Head of Facilities Management w Kaufland Polska
Manager zarządzający prawie 90. nieruchomościami w Polsce - wielkopowierzchniowe obiekty handlowe, nieruchomości wynajmowane, powierzchnie w galeriach handlowych oraz centrum dystrybucyjne - o łącznej powierzchni ponad 500 000 mkw., znajdującymi się w portofolio Kaufland Polska.
Jest odpowiedzialny za obszar energii i techniki budynkowej dla całej organizacji, zarządzając jednocześnie budżetem na poziomie 500 mln zł.
Swoje prawie 10-letnie doświadczenie w obszarze nieruchomości zdobywał zarówno w facility management, jak również w obszarach budowy i ekspansji. Zarządzał projektem Facelift, polegającym na zmianie wizerunku w 138. sklepach na łączną kwotę prawie 150 mln zł. Był także członkiem zespołu odpowiedzialnego za przejęcie i rebranding obiektów Tesco w 6. miastach w Polsce, a w trakcie swojej przygody z nieruchomościami, zarządzał ponad 30 000 mkw. GLA.
Absolwent Wydziału Budownictwa Lądowego i Wodnego Politechniki Wrocławskiej i Universidade do Porto, a w trakcie rozwoju kariery, także kierunków „Master Class of Management - psychologia działań managerskich” i „Coaching z elementami psychologii” na Uniwersytecie SWPS.
Wykładowca z obszaru nieruchomości na Politechnice Warszawskiej.
Pomiędzy projektami spełnia się w roli mentora i coacha w organizacji „PRACOWNIA nie wiem” i dzieli swoją wiedzą i zebranymi przez lata doświadczeniami, zwracając tym samym otrzymany kredyt zaufania.

Jako manager zarządzający niemal 90. nieruchomościami komercyjnymi w Polsce, dostrzegam na rodzimym rynku dostawców FM wiele wyzwań, które opisałem szerzej w swoim pierwszym opracowaniu.
Wymagania wobec FM rosną
Od dostawców usług Facility Management wymaga się teraz więcej, niż jeszcze kilka czy kilkanaście lat temu.
Zamawiający usługi FM oczekują od nich m.in. adaptacyjności w działaniu w odniesieniu do wzrostu popularności pracy w modelu hybrydowym; znajomości i wykorzystywania wachlarza dostępnych technologii czy też świadomości i aktywności proekologicznej, ale nie tylko.
Więcej na temat wyzwań, przed jakimi stoi branża Facility Management w Polsce przeczytasz w moim artykule.
Jako manager zarządzający niemal 90. nieruchomościami komercyjnymi w Polsce, dostrzegam na rodzimym rynku dostawców FM wiele wyzwań, które opisałem szerzej w swoim pierwszym opracowaniu.
Wymagania wobec FM rosną
Od dostawców usług Facility Management wymaga się teraz więcej, niż jeszcze kilka czy kilkanaście lat temu.
Zamawiający usługi FM oczekują od nich m.in. adaptacyjności w działaniu w odniesieniu do wzrostu popularności pracy w modelu hybrydowym; znajomości i wykorzystywania wachlarza dostępnych technologii czy też świadomości i aktywności proekologicznej, ale nie tylko.
Więcej na temat wyzwań, przed jakimi stoi branża Facility Management w Polsce przeczytasz w moim artykule.
Jako manager zarządzający niemal 90. nieruchomościami komercyjnymi w Polsce, dostrzegam na rodzimym rynku dostawców FM wiele wyzwań, które opisałem szerzej w swoim pierwszym opracowaniu.
Wymagania wobec FM rosną
Od dostawców usług Facility Management wymaga się teraz więcej, niż jeszcze kilka czy kilkanaście lat temu.
Zamawiający usługi FM oczekują od nich m.in. adaptacyjności w działaniu w odniesieniu do wzrostu popularności pracy w modelu hybrydowym; znajomości i wykorzystywania wachlarza dostępnych technologii czy też świadomości i aktywności proekologicznej, ale nie tylko.
Więcej na temat wyzwań, przed jakimi stoi branża Facility Management w Polsce przeczytasz w moim artykule.
Jako manager zarządzający niemal 90. nieruchomościami komercyjnymi w Polsce, dostrzegam na rodzimym rynku dostawców FM wiele wyzwań, które opisałem szerzej w swoim pierwszym opracowaniu.
Wymagania wobec FM rosną
Od dostawców usług Facility Management wymaga się teraz więcej, niż jeszcze kilka czy kilkanaście lat temu.
Zamawiający usługi FM oczekują od nich m.in. adaptacyjności w działaniu w odniesieniu do wzrostu popularności pracy w modelu hybrydowym; znajomości i wykorzystywania wachlarza dostępnych technologii czy też świadomości i aktywności proekologicznej, ale nie tylko.
Więcej na temat wyzwań, przed jakimi stoi branża Facility Management w Polsce przeczytasz w moim artykule.
Jako manager zarządzający niemal 90. nieruchomościami komercyjnymi w Polsce, dostrzegam na rodzimym rynku dostawców FM wiele wyzwań, które opisałem szerzej w swoim pierwszym opracowaniu.
Wymagania wobec FM rosną
Od dostawców usług Facility Management wymaga się teraz więcej, niż jeszcze kilka czy kilkanaście lat temu.
Zamawiający usługi FM oczekują od nich m.in. adaptacyjności w działaniu w odniesieniu do wzrostu popularności pracy w modelu hybrydowym; znajomości i wykorzystywania wachlarza dostępnych technologii czy też świadomości i aktywności proekologicznej, ale nie tylko.
Więcej na temat wyzwań, przed jakimi stoi branża Facility Management w Polsce przeczytasz w moim artykule.
Jako manager zarządzający niemal 90. nieruchomościami komercyjnymi w Polsce, dostrzegam na rodzimym rynku dostawców FM wiele wyzwań, które opisałem szerzej w swoim pierwszym opracowaniu.
Wymagania wobec FM rosną
Od dostawców usług Facility Management wymaga się teraz więcej, niż jeszcze kilka czy kilkanaście lat temu.
Zamawiający usługi FM oczekują od nich m.in. adaptacyjności w działaniu w odniesieniu do wzrostu popularności pracy w modelu hybrydowym; znajomości i wykorzystywania wachlarza dostępnych technologii czy też świadomości i aktywności proekologicznej, ale nie tylko.
Więcej na temat wyzwań, przed jakimi stoi branża Facility Management w Polsce przeczytasz w moim artykule.


Od 2016 prezes zarządu PZN Facility Management (PZN Sp. z o.o.) jednej z czołowych polskich spółek z branży facility management. Firma świadczy kompleksowe usługi administrowania i zarządzania nieruchomościami, jednocześnie dostarczając całościową obsługę techniczną dla nieruchomości bankowych, sieci handlowych, magazynów, biur i hoteli oraz wielu innych w całym kraju.
Jako prezes i większościowy udziałowiec PZN Sp. z o.o., przeprowadził proces transformacji spółki. Pod jego przewodnictwem firma przeszła całościowy rebranding oraz wymianę pokoleniową kadry zarządzającej. Dziś ponad 70% menedżmentu spółki stanowią kobiety. Dzięki Andrzejowi, w firmie prowadzonej przez wiele lat w sposób tradycyjny udało się zasiać ducha innowacji i zmiany. Aktywnie promuje i wdraża wiele rozwiązań technologicznych służących usprawnieniu obsługi Klientów i ich nieruchomości.
Wcześniej przez 18 lat związany z rynkiem ubezpieczeniowym. W latach 2012 – 2015 Dyrektor Sprzedaży w UNIQA odpowiedzialny za 1 mld zł rocznego budżetu sprzedaży.
Współzałożyciel i wiceprezes zarządu Polskiej Rady Facility Management, wnoszący wiele inicjatyw dla standaryzacji i rozwoju branży FM w Polsce oraz wzmocnienia jej pozycji w środowisku biznesowym.
Absolwent Wydziału Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego oraz Katz Graduate School of Business na University of Pittsburgh (EMBA).
Facility Management nie jest samotną wyspą na oceanie. FM to ogromna branża, odpowiadająca za blisko 5 % polskiego PKB, zatrudniająca 750 tys. pracowników, której wartość szacowana jest na prawie 150 mld zł (dane za MENPRESSA i PRFM: Raporty Rynek FM w Polsce 2023).
Siłą rzeczy FM mierzy się z tymi samymi wyzwaniami, z którymi mierzy się cały rynek pracy: z niekorzystną demografią, bezrobociem na poziomie tzw. naturalnej stopy, różnicami w kulturze pracy wywołanymi pokoleniowym miksem i stopniowo rosnącym udziałem imigrantów, oraz przyspieszającym tempem rozwoju technologicznego, wymagającym od pracowników nowych i kompleksowych kompetencji, umiejętności szybkiego uczenia się i adaptowania do zmieniającego się otoczenia.
Nasza branża konkuruje o pracowników z innymi branżami nie tylko wysokością wynagrodzeń, ale i tym czy jest postrzegana jako atrakcyjna także z uwagi na czynniki niefinansowe takie jak work life balance, wszechstronność rozwoju i elastyczność kierunków kariery, czy wreszcie po prostu bycie ok, cool i sexy.
Jednym z większych i specyficznych problemów z jakim mierzy się FM to niska podaż młodych techników. Poza wymienionymi wcześniej dodatkowym czynnikiem pogłębiającym skalę tego zjawiska jest kryzys szkolnictwa zawodowego i technicznego oraz niedostosowanie programu do potrzeb chociażby współczesnego rynku FM.
Potrzebujemy kształcić nowych techników w ramach programów, które dostarczą właściwy miks tradycyjnej wiedzy technicznej i nowoczesnych technologii i które będą też otwierać młodych ludzi na rozwój kompetencji miękkich, o których pisze Pan Michał Maciejczuk, niezbędnych do efektywnego funkcjonowania we współczesnym środowisku pracy.
Polska Rada Facility Management oraz zainteresowani przedstawicieli firm z branży obecnie uczestniczą w pracach prowadzonych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej nad stworzeniem programu edukacyjnego dla szkół zawodowych i technicznych kształcących właśnie techników FM.
Potrzebujemy szybko nadgonić tę zaległość, ale potrzebujemy też sprawić, że w oczach młodych ludzi zawód technika „wart będzie zachodu”. To chyba najistotniejsze zadanie dla naszej branży. Bo jak przyciągniemy do niej właściwych ludzi i sprawimy, że pokochają swój zawód to z pozostałymi wyzwaniami łatwiej się uporamy.
Facility Management nie jest samotną wyspą na oceanie. FM to ogromna branża, odpowiadająca za blisko 5 % polskiego PKB, zatrudniająca 750 tys. pracowników, której wartość szacowana jest na prawie 150 mld zł (dane za MENPRESSA i PRFM: Raporty Rynek FM w Polsce 2023).
Siłą rzeczy FM mierzy się z tymi samymi wyzwaniami, z którymi mierzy się cały rynek pracy: z niekorzystną demografią, bezrobociem na poziomie tzw. naturalnej stopy, różnicami w kulturze pracy wywołanymi pokoleniowym miksem i stopniowo rosnącym udziałem imigrantów, oraz przyspieszającym tempem rozwoju technologicznego, wymagającym od pracowników nowych i kompleksowych kompetencji, umiejętności szybkiego uczenia się i adaptowania do zmieniającego się otoczenia.
Nasza branża konkuruje o pracowników z innymi branżami nie tylko wysokością wynagrodzeń, ale i tym czy jest postrzegana jako atrakcyjna także z uwagi na czynniki niefinansowe takie jak work life balance, wszechstronność rozwoju i elastyczność kierunków kariery, czy wreszcie po prostu bycie ok, cool i sexy.
Jednym z większych i specyficznych problemów z jakim mierzy się FM to niska podaż młodych techników. Poza wymienionymi wcześniej dodatkowym czynnikiem pogłębiającym skalę tego zjawiska jest kryzys szkolnictwa zawodowego i technicznego oraz niedostosowanie programu do potrzeb chociażby współczesnego rynku FM.
Potrzebujemy kształcić nowych techników w ramach programów, które dostarczą właściwy miks tradycyjnej wiedzy technicznej i nowoczesnych technologii i które będą też otwierać młodych ludzi na rozwój kompetencji miękkich, o których pisze Pan Michał Maciejczuk, niezbędnych do efektywnego funkcjonowania we współczesnym środowisku pracy.
Polska Rada Facility Management oraz zainteresowani przedstawicieli firm z branży obecnie uczestniczą w pracach prowadzonych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej nad stworzeniem programu edukacyjnego dla szkół zawodowych i technicznych kształcących właśnie techników FM.
Potrzebujemy szybko nadgonić tę zaległość, ale potrzebujemy też sprawić, że w oczach młodych ludzi zawód technika „wart będzie zachodu”. To chyba najistotniejsze zadanie dla naszej branży. Bo jak przyciągniemy do niej właściwych ludzi i sprawimy, że pokochają swój zawód to z pozostałymi wyzwaniami łatwiej się uporamy.

